Domů » Zajimavosti » Abeceda vitaminů část 4

Abeceda vitaminů část 4

Vitamin C (kyselina askorbová)

Většina živočichů si dokáže vitamin C vyrobit sama biologickou přeměnou z molekuly glukózy. Výjimkou je člověk a morče. citrony-a-zdraviVitamin C není považován za vitamin v pravém slova smyslu, neboť jeho potřeba oproti ostatním vitaminům je mnohonásobně vyšší, ale na velikost doporučené denní dávky se názory velmi různí. Při dlouhodobém užívání vysokých dávek může dojít k paradoxnímu nedostatku vitaminu C, jelikož aktivní transport vitaminu C do buňky je při megadávkách omezen.

Účinky:

  • Umožňuje tvorbu kolagenu, bílkovinné makromolekuly, která je základem všech pojivových struktur. Zlepšuje pevnost a zajišťuje pružnost cévních stěn, kostí a pevnost zubů. Je nezbytný pro samotnou tvorbu svalů, kostí, zubů a chrupavek. Zamezuje krvácení dásní a tvorbě modřin.
  • Urychluje hojení.
  • Podporuje vstřebávání železa.
  • Působí jako účinný antioxidant, vychytává volné radikály a zabraňuje poškození tkání. Zpomaluje stárnutí pomáhá při stresu a zlepšuje celkový zdravotní stav.
  • Stimuluje tvorbu bílých krvinek a zlepšuje funkci imunitního systému a odolnost organismu při infekčních onemocněních.

Projevy nedostatku: Malátnost, zvýšená únavnost, ztráta chuti k jídlu, nízká odolnost vůči infekcím, krvácení dásní, zvýšená kazivost zubů, křehkost krevních kapilár, narušení kolagenních struktur, deformace kloubů, dlouhodobý nedostatek způsobuje kurděje a posléze smrt.

Vyšší dávky potřebují: Kuřáci, alkoholici, ženy užívající hormonální antikoncepci, novorozenci, těhotné a kojící ženy, lidé vystavení stresu a fyzické zátěži,v rekonvalescenci a při infekci.

VITAMIN D (ergokalciferol D2, cholekalciferol D3 )

Zahrnuje celkem několik chemických látek, praktický význam mají ale především vitaminy D2 a D3. Oba vznikají v kůži účinkem ultrafialového záření a i jejich účinky jsou takřka shodné. Látky, které se z vitaminů D vytvářejí, jsou hormonální povahy, a proto je vitamin D vlastně považován za tzv. prohormon. Běžná strava denní potřebu vitaminu D většinou nepokryje, proto je důležité pravidelné vystavení alespoň části pokožky slunci (stačí 10 minut denně).

Účinky:

  • Zajišťuje využitelnost vápníku a fosfátu z potravy, podporuje jejich vstřebávání ve střevě a zpětné vstřebávání těchto látek v ledvinách. Podporuje pevnost a pružnost kostí a zubů a jejich zdravý růst.
  • Léčebně působí při poruše činnosti příštítných tělísek.
  • Předchází vzniku osteoporózy v menopauze a ve stáří.

Projevy nedostatku: U dětí křivice (rachitida), u dospělých měknutí kostí (osteomalacie). Svalová slabost, náchylnost k infekcím, roztěkanost, podrážděnost a vyšší tvorba potu.

Příčinou nedostatku nemusí být jen nedostatečný příjem nebo nedostatek slunce, ale také špatná funkce ledvin a vážné poruchy jater.

Vyšší dávky potřebují: Děti v období růstu, staří lidé, lidé s poruchami činnosti jater, ledvin či umělou ledvinou, alkoholici, epileptici a striktní vegetariáni. Pozor na vysoké dávky! Dlouhodobé užívání vysokých dávek vede k ukládání vápníku v ledvinách (kalcifikace) a posléze k jejich selhání.

Akutní otrava se projevuje bolestmi hlavy, zvracením, bolestmi v kostech, zvýšením krevního tlaku a poruchami srdečního rytmu.

Pokračování příště    Vitae  3/2016

UA-73059888-1