Domů » Zajimavosti » Olejová kúra

Olejová kúra

Pryč jsou ty doby, kdy jsme se tuků a olejů báli jako čert kříže. Nikdo dnes nepochybuje, že rostlinné oleje jsou zdraví prospěšné a jejich množství ve stravě se vyplatí zvyšovat, na rozdíl od živočišných tuků, se kterými bychom to neměli přehánět. Výjimkou jsou oleje přítomné v tučných rybách, které nás dospělé doslova chrání před „zblbnutím“ a u dětí zajišťují správný vývoj nervové soustavy.

TROCHA NEZBYTNÉ TEORIE

Oleje se v zásadě dělí do dvou základních skupin – na oleje nasycené a nenasycené. Chemikovi nemusím vysvětlovat, že se jedná o nasycenost či nenasycenost uhlovodíkového řetězce mastných kyselin atomy vodíku. Běžný smrtelník už ale v předchozí větě vypnul snahu o porozumění, a proto se pokusím být hodně praktická. Naprosto jednoduše se dá říci, že nasycené tuky a oleje jsou tužší, hustší a hodí se na tepelnou úpravu pokrmů. Patří sem kokosový a palmový olej, máslo a sádlo. Nenasycené oleje jsou řidší a je dobré je naopak nevystavovat vysokým teplotám, protože při jejich zahřátí vznikají karcinogenní produkty. Sem patří olej řepkový, olivový, lněný, slunečnicový, všechny oleje z ořechů a oleje z tučných ryb. Nenasycené oleje a tuky jsou zdraví prospěšné, působí proti zánětu a mají ochranný vliv na srdce a cévní systém. Problém nastane, když se tyto prospěšné oleje ztužují (chemickou metodou se z nich stane olej nasycený). Při tomto procesu totiž vznikají transmastné kyseliny, které jsou jednoznačně a bez pochyby pro naše tělo jedem. Takový ztužený slunečnicový olej umí nadělat víc paseky než poctivé vepřové sádlo. Pozor proto musíme dávat na všechny cukrovinky, tukové polevy, trvanlivé pečivo, zkrátka všechny výdobytky zrychleně se stravující civilizace, která se koridorem fastfoodu žene přímou cestou do hrobu. Mým krédem a také jedinou radou stran tuků a olejů proto je: zpomalte. Zpomalte u stolu, v kuchyni, v posteli, všude. Zpomalení dechu vede k jeho prohloubení, a to samé platí i pro život.

ZPOMALOVACÍ OLEJOVÁ KÚRA

Zpomalovat a prohlubovat svůj život můžete začít s výhodnou nabídkou výjimečných olejů, které patří mezi ty nejlepší brzdiče stárnutí všech dob. Užívat je můžete, jakkoli kreativně vás napadne. Nakapejte je do koktejlu, jogurtu, na salát nebo prostě na jakékoli hotové jídlo, přidejte je nenápadně do domácí zmrzliny nebo s nimi ozdobte ranní kaši. Rozhodně je nezahřívejte a raději je udržujte důsledně mimo dosah slunečního a tepelného záření.

Představuji vám čtyři královny mládí a tentokrát se zaměříme na jejich vnitřní použití, ačkoli všechny jsou úžasné i na pleť.

Organic Nigella Sativa

Olej z černuchy seté pomáhá s trávením a dýcháním, má antioxidační a protinádorové účinky. Hodí se díky své kořeněné chuti spíš do slaných pokrmů, salátů a hlavně k čočce.

Organic Sacha Inchi

Tento olej pochází ze semen jedné peruánské rostliny. Obsahuje mimořádně velké množství nenasycených mastných kyselin typu omega-3. Celkově harmonizuje funkce tělesných orgánů a díky obsahu organického jódu stabilizuje psychiku. Působí protizánětlivě a ochranně na srdečně-cévní systém. Chutná úžasně po oříškách, a hodí se proto k ochucování obilninových kaší.

Himalayan Apricot oil

Tento olej z meruňkových jader je můj miláček. Perfektně uklidňuje a dokonce rozveseluje. Obsahuje vzácné látky s protirakovinnými účinky a chutná výborně, takže ho užívám samotný a doporučuju to každému ideálně hned po ránu, celé jedno kapátko.

Organic Sea Berry oil

Chuťově poněkud náročný olej z rakytníkových semen stojí za to nějakým způsobem vpravit do svého jídelníčku, protože urychluje  hojení a pomáhá při problémech, které nemají jasný původ, při slabosti a výborně posiluje imunitu. Schovat se může v salátu, koktejlu či jogurtu. Tento olej pomáhá přečkat náročné období a těch v lidském životě není zrovna málo. Například po porodu, operaci či v čase, kdy řádí chřipkové epidemie, se olej z rakytníku může opravdu vytáhnout.

Mgr. TEREZA VIKTOROVÁ     Vitae  4/2019

UA-73059888-1